اخبار

نصيحة ذهبية من باسم يوسف.. ما مضمونها؟

نحنا: قبل ١١ يوماً من عيد ميلاده السادس والأربعين، شارك الإعلامي المصري باسم يوسف مُتابعيه على مواقع التواصل الإجتماعي إحدى تجاربه الشخصية في تطوير ذاته والحصول على نتيجة مختلفة ومغايرة.

ونشر باسم يوسف عبر حسابه الرسمي على إنستغرام، صورةً قبل وبعد، حيث بدا في القسم الأول من الصورة قبل ست سنوات، اما القسم الثاني من الصورة يُشير الى مرحلته الحالية، واعتبر باسم أن العبرة في الفرق بين الصورتين تكمن في محاولته الناجحة نحو التغيير وتحقيقه النتيجة التي يُريدها.

وأرفق باسم يوسف الصورة بنصيحته الذهبية، قائلاًالفرق بين الصورتين ٦ سنين و أسلوب حياة مختلف. انا في الصورة اللي على اليمين كنت ست سنين اصغر من النهاردة. هل انا في احسن جسم دلوقتي؟ لا؟ بس كل يوم باقوم و باجتهاد و باحسن من نفسي. انا الشهر ده حتم ٤٦ سنة. و في وسط السفر الكتير ومسؤليات الحياة اليومية كأب لطفلين الموضوع مش سهل، بس بحاول و بحاول اوري الناس انك ممكن تغير من اُسلوب اكلك و تاكل نباتات اكتر. و برضة تبقى صحتك حلوة. و مع ذلك تلاقي واحد في نص عمري و بيلقح كلام سخيف وهو نفسه مدلدل و صحته وحشه و بيوصل لل ٣٥ و بيبقى صحته و جسمه اكبر منه بعشر سنين. اشتغل على نفسك، ما تبصش لحد تاني وانبسط بالرحلة“.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى